Van AI en CBDC tot fraudemanagement: 5 trends die de financiële wereld in 2024 vormgeven

De wereld van financiën is continu in beweging. Trends komen en gaan, technologieën evolueren en er zijn volop innovaties. Van de opkomst van generatieve AI tot de opmars van digitale valuta, de financiële sector zit constant in een transformatie. Sheri Brandon, Chief Market Officer bij Worldline Financial Services duikt in de vijf belangrijkste trends van het komend jaar en vertelt hoe deze het financiële landschap vormgeven.

1. Verbeterd fraudemanagement is van cruciaal belang
    Fraude blijft een aanhoudende uitdaging in de financiële sector en het belang van verbeterde fraudemanagementoplossingen groeit. Financiële instellingen maken steeds meer gebruik van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning, om frauduleuze activiteiten in real-time te detecteren en te voorkomen. Deze technologieën maken de analyse van enorme hoeveelheden data mogelijk om ongebruikelijke patronen en afwijkingen te identificeren, wat helpt om zowel bedrijven als consumenten te beschermen tegen financiële criminaliteit.
  2. Financiële instellingen ervaren generatieve AI-revolutie
    Generatieve AI, een vorm van AI die content genereert - zoals tekst, afbeeldingen en zelfs financiële modellen - transformeert vele sectoren, waaronder de banksector. Het stelt financiële instellingen in staat processen te automatiseren, gepersonaliseerde klantervaringen te creëren en voorspellende modellen voor risicobeoordeling te ontwikkelen. Generatieve AI wordt al gebruikt om klantenservice te automatiseren via chatbots, backoffice-operaties te stroomlijnen en zelfs markttrends te voorspellen en het gebruik zal de komende tijd verder toenemen.
  3. CBDC’s winnen momentum
    De opkomst van central bank digital currencies (CBDC's) blijft een veelbesproken onderwerp. Deze digitale valuta, uitgegeven en gereguleerd door centrale banken, hebben het potentieel om het financiële landschap te hervormen. Er wordt veel gesproken over de voordelen en uitdagingen van de adoptie van CBDC's, waaronder verbeterde grensoverschrijdende betalingen, financiële inclusie en verminderde fraude. Centrale banken over de hele wereld, dus ook in Europa, verkennen de ontwikkeling van CBDC's. Een toekomst waarin digitale valuta een centrale rol spelen in de wereldeconomie lijkt niet ver weg.
  4. Grensoverschrijdende betalingen zijn klaar voor het digitale tijdperk
    Grensoverschrijdende betalingen waren traditioneel gezien traag, kostbaar en inefficiënt. De voortdurende evolutie van internationale transacties, gedreven door opkomende technologieën en samenwerkingen van verschillende partijen, komt duidelijk naar voren. Blockchain en gedistribueerde grootboektechnologie (Distributed Ledger Technology of DLT) spelen een cruciale rol bij het versnellen van en het transparanter en kosten effectiever maken van deze transacties. Daarnaast winnen real-time betalingsnetwerken terrein, waardoor bedrijven en individuen geld direct kunnen verzenden en ontvangen. Het belang van deze innovaties bij het faciliteren van wereldhandel en financiële inclusie wordt steeds meer benadrukt.
  5. Digital en instant payments vernieuwen klantverwachtingen
    De verschuiving naar digitale en instant payments verandert fundamenteel de manier waarop consumenten en bedrijven met geld omgaan. Deze betaalmethoden herdefiniëren de verwachtingen van klanten ten aanzien van snelheid, gemak en beveiliging. Mobiele wallets, contactloze betalingen en peer-to-peer (P2P)-betalingsplatforms zoals Payconiq in België, en Apple Pay en PayPal over de grenzen heen, worden veel gebruikt, en financiële instellingen passen zich aan om te voldoen aan de vraag naar naadloze digitale betaalervaringen.

Sheri Brandon, Chief Market Officer bij Worldline Financial Services:

We zien een constante stroom van veranderingen binnen de financiële sector. Of het nu gaat om één van bovenstaande trends of een ontwikkeling die zich de komende tijd nog zal ontwikkelen, elke trend draagt bij aan de transformatie van de financiële sector. Als betaaltechnologiebedrijf volgen we al deze ontwikkelingen daarom op de voet om ze vroegtijdig te omarmen en te anticiperen op wat de toekomst ons brengt.”

Reinout Moens

Communication Consultant, Worldline

Persberichten in je mailbox

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] helpt ondernemingen in al hun vormen en van elk formaat om hun groeitraject te versnellen - snel, eenvoudig en veilig. Met geavanceerde betalingstechnologie, lokale expertise en oplossingen op maat voor honderden markten en sectoren stimuleert Worldline de groei van meer dan een miljoen bedrijven over de hele wereld. In 2023 genereerde Worldline een omzet van 4,6 miljard euro.

Corporate purpose
Het maatschappelijk doel (‘raison d'être’) van Worldline is het ontwerpen en exploiteren van toonaangevende digitale betaal- en transactieoplossingen die duurzame economische groei mogelijk maken en het vertrouwen en de veiligheid in onze samenlevingen versterken. Worldline maakt deze oplossingen milieuvriendelijk en breed toegankelijk, en ondersteunt sociale transformatie.

A/B Building Haachtsesteenweg 1442 1130 Brussel